Aleksander VI i Juliusz II

Aleksander VI {1492-1503), papież wywodzący się z rodu Borgiów, i jego bezpośredni następca, Juliusz II (1503-1513), przywiązywali duże znaczenie zwłaszcza do wewnętrznego wystroju pałacu. Odwołali się do artystów, pierwszy do Pinturic- chia w sprawie budowy mieszkania, drugi do Michała Anioła w sprawie Kaplicy Sykstyńskiej oraz do Rafaela, który miał zaprojektować stanze, czyli pokoje, oraz loggie, czyli mniejsze pomieszczenia, pokoiki. Paweł IV (1555-1559) pobudował w ogrodach uroczą casina6&, która nosi jego imię. Od objęcia pontyfikatu przez Piusa XI w 1922 r. mieści się tam siedziba Papieskiej Akademii Nauk.

XVI- i XVII-wieczni papieże nadali papieskiemu pałacowi wygląd ostateczny. Dokonane przez ich następców w XVIII i w XIX wieku uzupełnienia niewiele już zmieniły. Twórca kalendarza gregoriańskiego, Grzegorz XIII (1572-1585), wybudował prostopadle do pałacu budynek, który stanowi tło dla dziedzińca św. Damazego. Sykstus V (1585-.1590) – jemu to zawdzięczamy wzniesienie pośrodku placu św. Piotra obelisku z cyrku Gajusza i Nerona oraz ukończenie przez Giacomo della Portę kopuły Michała Anioła – uzupełnił pałac budowlą położoną na wschód od dziedzińca św. Damazego, gdzie znajdują się dzisiejsze apartamenty papieży, oraz pobudował Bibliotekę. Następcami jego byli trzej papieże, którym krótki okres sprawowania godności papieskiej nie pozwolił na dorzucenie cegiełki do dzieła ich poprzedników. Urban VII panował 12 dni, Grzegorz XIV – 10 miesięcy, Innocenty IX – 8 tygodni.,, Klemens VIII (1592-1605) wyposażył pałac w trzecią kondygnację. W drugiej połowie XVII wieku, zwłaszcza za rządów Aleksandra VII (1655-1667), Bernini, który w tym samym czasie wznosił kolumnadę okalającą plac św. Piotra, zbudował długi i szeroki korytarz wychodzący z brązowej bramy i kończący się na Scala Regia, czyli na Schodach Królewskich, tak „że zręczny efekt złudzenia optycznego sprawiał, iż wydaje się on dwakroć szerszy i wyższy aniżeli w rzeczywistości”69. Scala Regia dają dostęp do Sali Królewskiej, której budowę Paweł III (1534-1549) zlecił Antoniemu da Sangallo młodszemu’. Poważne prace wewnątrz pałacu Innocentego III przedsięwziął również Bernini, zmieniając wysokość sufitów, burząc jedne ściany i wznosząc inne: w ten właśnie sposób urządził w średniowiecznej budowli obok Sali Królewskiej – Salę Książęcą, przestronny salon utrzymany w barokowym stylu.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>